Yrityskaupat vahvistavat Rejlersin osaamista – asiantuntijoille ne ovat sujuva väylä uuteen työyhteisöön
2022-06-22
Yrityskaupat ovat Rejlersille yksi keino kasvaa ja kehittyä. Rejlersille yrityskaupan myötä tulleet Suvi Reiman, Tapio Perälä ja Henri Jaatinen kertovat, miten siirtymä sujuu työntekijän näkökulmasta.
Prosessisuunnittelija Suvi Reiman ja putkistosuunnittelija Tapio Perälä siirtyivät Rejlersille JETS consulting Oy:stä yrityskauppojen mukana loppuvuonna 2021. Kauppoja seurasi kuuden kuukauden integraatiovaihe, jonka aikana työntekijät siirtyivät vähän kerrallaan Rejlersin järjestelmiin. Lopuksi JETS sulautui Rejlersiin.
Yrityskaupassa Rejlersille siirtyi kuusitoista JETSin työntekijää. Siirtymää helpotti se, että projektit ja työtehtävät säilyivät muutoksessa entisellään. Lisäksi Rejlers oli JETSin työntekijöille aikaisemman yhteistyön kautta tuttu.
”Suurin muutos oli se, että työntekopaikka siirtyi Espoosta Vantaalle. Itselläni työmatka lyheni”, Perälä sanoo. Kaikkiin tämäkään muutos ei vaikuttanut, sillä osa JETSiltä siirtyneistä tekee pääosin etätyötä.
Rekrytointiprosessiin verrattuna siirtymä yrityskauppojen kautta oli työntekijöille helppo. Esimerkiksi lomakertymät siirtyivät sellaisenaan uuteen yritykseen, eikä työsuhteen aloituspäivä muuttunut. Toisaalta JETSin työntekijät perehdytettiin samaan tapaan kuin rekrytointiprosessin kautta aloittavat.
”Oleellista ei mielestäni ole, tuleeko Rejlersille rekrytoinnin vai yrityskaupan kautta. Molemmissa tapauksissa siirtymää helpottaa eniten kokemus suunnittelualalta ja useista toimistoista”, Reiman sanoo.
Ison yrityksen asiatkin sujuvat Rejlersillä helposti
Sekä Reimanin että Perälän mukaan suurimmat kulttuurierot JETSin ja Rejlersin välillä liittyvät yhtiöiden kokoon: JETSissä työskenteli noin 15 ihmistä, kun taas Rejlers työllistää Suomessa noin 1 000 henkilöä.
”Pienessä yhtiössä asiat hoidettiin hyvin suoraviivaisesti, kun taas isossa pörssiyrityksessä on esimerkiksi pörssiyrityksen velvoitteet. Silti Rejlersillä myös ison yrityksen jutut on tehty helpoksi”, Reiman toteaa.
”Edelleen tuntuu siltä, että asiat sujuvat kuin pienessäkin firmassa. Muutoksesta jäi hyvä fiilis”, Perälä lisää.
”Pienessä yhtiössä asiat hoidettiin hyvin suoraviivaisesti, kun taas isossa pörssiyrityksessä on esimerkiksi pörssiyrityksen velvoitteet. Silti Rejlersillä myös ison yrityksen jutut on tehty helpoksi.”
Tulevaisuus näyttää Reimanin ja Perälän mukaan valoisalta; Rejlers pystyy isona yrityksenä esimerkiksi tarjoamaan urakehitykseen enemmän mahdollisuuksia. Tämä pätee myös toisin päin: yrityskaupat avaavat uusia mahdollisuuksia Rejlersille.
”Laajennamme ja vahvistamme yrityskaupoilla osaamistamme, jotta voimme parantaa asiakaskokemusta entisestään. Emme tavoittele kasvua kasvun vuoksi – olemme jo riittävän suuria – vaan haluamme kehittyä jatkuvasti ja olla näin yhteiskunnan kehittämisen eturintamassa”, sanoo Rejlersin toimitusjohtaja Mikko Vaahersalo.
Satojen vuosien telecom-kokemus uuteen käyttöön
Toimitukset-tiimin vetäjä Henri Jaatinen siirtyi Rejlersille suomalaiselta operaattorilta ulkoistuksen myötä helmikuussa 2022.
”Operaattorikentässä vastaavia ulkoistuksia on tapahtunut ennenkin, mutta omalla kohdalla tilanne yllätti. Kun saimme enemmän tietoa Rejlersistä, muutos alkoi näyttää positiiviselta: Rejlers on monialainen yritys, joka voisi tarjota meille uusia mahdollisuuksia. Tiimissämme on yhteensä satojen vuosien kokemus telecom-alalta – näen valoisana, että voimme päästä käyttämään tätä osaamista aivan uusissa asioissa”, Jaatinen toteaa.
”Rejlers on monialainen yritys, joka voisi tarjota meille uusia mahdollisuuksia. Tiimissämme on yhteensä satojen vuosien kokemus telecom-alalta – näen valoisana, että voimme päästä käyttämään tätä osaamista aivan uusissa asioissa.”
Operaattorilta siirtyi ulkoistuksessa Rejlersille koko tiimi, yhteensä 18 henkilöä. Tehtävät ja toimenkuvat säilyivät ennallaan. ”Tämä oli meille vahvuus – kukaan ei jäänyt taakse. Tiimimme on tiivis porukka ja yhteishenki pelasi koko siirtymän ajan. Työtehtäviin meitä ei tarvinnut perehdyttää erikseen.”
Siirto hoidettiin Rejlersin puolelta mallikkaasti. ”Rejlersläiset ottivat meidät vastaan ystävällisesti ja avuliaasti ensimmäisestä infotilaisuudesta alkaen. Meille kerrottiin toimintatavoista ja henkilöstöeduista, jotka ovat Rejlersillä tosi hyvät. Vastaanotto ylitti odotuksemme”, Jaatinen sanoo.
Jaatinen edusti itse henkilöstöä yhtenäistämisneuvotteluissa. Hänestä oli hyvä, että mukana oli henkilö, joka tietää miten asiat on hoidettu aikaisemmin.
”Kaikki saatiin sovittua hyvin ja pystyimme jatkamaan töitä tuttuun tapaan. Monet meistä ovat esimerkiksi tehneet enimmäkseen etätyötä jo ennen koronaa. Saimme valita, jatkammeko näin vai haluaako joku paikan toimistolta. On iso asia, että tapaamme työskennellä ei puututtu.”
Oppiminen suuressa roolissa
Myös Jaatisen tapauksessa suurimmat erot entisen työnantajan ja Rejlersin välillä liittyvät yritysten kokoeroon. Jaatinen tosin siirtyi suuremmasta yrityksestä hieman pienempään Rejlersiin.
”Rejlersillä rajapinnat ovat lähempänä toisiaan, jolloin tiettyjen asioiden hoitaminen on helpompaa, esimerkkinä henkilöstö- ja ICT-asiat. Ote on maanläheisempi; Rejlersillä on helppo olla”, Jaatinen sanoo.
Operaattorin ja Rejlersin yrityskulttuureissa on Jaatisen mukaan enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Esimerkiksi oppiminen on molemmissa suuressa roolissa, ja kummassakin yrityksessä työtä tehdään asiakaslähtöisesti pyrkien luomaan erinomainen asiakaskokemus.
”On ilo huomata, että Rejlersillä annetaan mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen. Myös henkilöstön viihtyvyys ja jaksaminen on Rejlersillä suuressa arvossa”, Jaatinen iloitsee.
”On ilo huomata, että Rejlersillä annetaan mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen. Myös henkilöstön viihtyvyys ja jaksaminen on Rejlersillä suuressa arvossa”
”Olemme onnistuneet yrityskaupoissa hyvin: olemme kyenneet tarjoamaan asiakkaillemme yhä vahvempaa asiantuntijuutta, ja ostettujen yritysten asiantuntijat ovat löytäneet uuden kotipesän Rejlersissä. Jatkamme siis samalla tiellä – haemme etukenoa yhteiskunnan muutoksiin, kartoitamme valppaasti meille kiinnostavia osaamisalueita ja panostamme hyvään integraatioon ja työntekijäkokemukseen”, Vaahersalo summaa.
Rejlersin yritysostot 2018–2022
Vuosi |
Yhtiö |
Liikevaihto (M€) |
Hlömäärä |
2018 |
Jimexo Oy |
5,0 |
58 |
2018 |
Ins. tsto Nurmi Oy |
0,6 |
8 |
2018 |
Pivotech Oy |
0,5 |
5 |
2019 |
NES Oy |
10,0 |
121 |
2020 |
Delta-Kn Oy |
0,5 |
7 |
2020 |
Planetcon Oy |
1,6 |
17 |
2020 |
Sitowise teleyksikkö |
3,0 |
38 |
2021 |
Jets Consulting Oy |
2,2 |
14 |
2022 |
Telco ulkoistus |
3,0 |
18 |
2022 |
Arsatek Oy |
1,0 |
12 |
2022 |
Ins. tsto SRT Oy |
2,5 |
20 |
2022 |
Ins. tsto SRT Uusimaa Oy |
0,5 |
6 |
2022 |
Kajave ulkoistus |
4 |
|
30,4 |
328 |